Beitrag zum Menschenbild von Lehrenden

Im sytemischen Ansatz liegt der Schlüssel …

Vademecum

Pink Floyd: We don‘t need no thought control …

About teaching and learning / My life as a teacher /

My father, who worked as a Primary Teacher and Deputy Principal said to me when in Brisbane and 3 months before his death:

1.

Never teach people, you are there to educate them, and they have to learn on their own.

2.

Never be unfriendly to your students and their parents, because they are your clients, and you are their role model.

3.

Never beat your children, because they are most vulnerable: You will damage their soul for ever.

4.

Never lose control in front of your students, rather leave the room.

5

Never lose your patience with your students, as they do not know any better.

6

Never interrupt your students while they are speaking.

7.

Never lose your sense of humour, because education must be fun and funny as well.

8.

Never get stressed, rather keep breathing or get some fresh air.

9.

Never get bored while teaching, if you do, something is wrong, and it is not their fault.

10.

Observe, do not judge.

11.

Expect nothing and you will achieve a lot.

12.

Never give up hope, one day they will get there anyway …

Best yours

phb | @peblogger

Schule Social Media

»Diese Klasse, uff, die machen einfach nichts, sind zu nichts motiviert, das ist so anstrengend mit denen!«

Diesen Satz höre ich in verschiedenen Lehrer*innenzimmern immer und immer wieder. Er hat eine Kehrseite, eine Art Impostor Syndrom unter Lehrenden: Den Zweifel daran, mit dem eigenen Unterricht genug zu bewirken, die Schuld daran zu tragen, dass die Schüler*innen wenig beobachtbare Fortschritte machen, dass ihnen Motivation fehlt.

Beide Sichtweisen haben mit dem Menschenbild zu tun, das Lehrende vertreten: Auf der eine Seite ein Menschenbild, das dem Willen große Bedeutung zuschreibt. Wer nur will, kann viel leisten, wer nicht will, tut das möglicherweise aus bösem Willen, aus selbstverschuldeter Faulheit – und muss (in der Schule wie im Leben) mit Konsequenzen rechnen.

Auf der anderen Seite die Vorstellung, Menschen seien beeinflussbar; guter Unterricht würde aus trägen Lernenden aktive, begeisterte machen.

Diese beiden Sichtweisen lassen sich schlecht verbinden, und doch schwanken viele Lehrende dazwischen. Für mich fehlt…

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